Opracowanie i wdrożenie systemu automatycznego prowadzenia pociągu SOP-2 dla linii metra w Warszawie

Pociąg rosyjski w hali elektrowozowni na Kabatach w Warszawie

Pociąg Metropolis (Alstom) w hali elektrowozowni na Kabatach w Warszawie

Maszynista prowadzący pociąg Metropolis na I linii metra w Warszawie

Pociąg Metropolis przy peronie stacji Wilanowska w Warszawie

System SOP-2 pełni dwie funkcje:

         AOP (automatycznego ograniczania prędkości),

         AJP (automatycznej jazdy pociągu).

AOP zapewnia bezpieczną jazdę pociągu przez zahamowanie pociągu przed odstępem blokowym zajętym przez pociąg poprzedzający lub przed semaforem wskazującym sygnał "stój" oraz samoczynne zrealizowanie ograniczeń prędkości wjazdu na stację i ograniczeń torowych, wynikających z łuków o małym promieniu lub ustawienia zwrotnic.

 

Zastosowanie systemu AOP pozwala na jazdę pociągów z jednoosobową obsługą.
Podsystem AJP przewiduje realizację szeregu funkcji związanych z automatycznym zatrzymywaniem pociągu na przystanku, współpracę z dyspozytorem, obsługę drzwi, automatyczne zawracanie na stacjach krańcowych itp.

 

SOP-2 jest nowoczesnym systemem mikroprocesorowym, zaprojektowanym zgodnie z zasadami fail-safe, realizującym swoje zadania w oparciu o ciągłą transmisję informacji z urządzeń stacjonarnych do pojazdowych za pośrednictwem indukcyjnych pętli przewodowych umieszczonych w torze. Informacje zawarte są w kodowanych telegramach binarnych o długości 37 bitów, cyklicznie powtarzanych. Sygnał transmisyjny ma częstotliwość nośną 36,6 kHz i modulowany jest cyfrowo (FSK) z dewiacją 0,6 kHz i szybkością 1200 bodów.

 

Widok podwozia pociągu Metropolis, przed pierwszą osią widoczne cewki anteny systemu SOP-2

Przewodowy obwód transmisyjny ułożony w torze metra z widocznym skrzyżowaniem przewodu transmisyjnego

 

Pulpit maszynisty pociągu Metropolis z panelem systemu SOP-2 - górne zdjęcie.

Odbiornik systemu SOP-2 umieszczony w pojemniku pod pudłem wagonu - dolne zdjęcie.

Opracowanie i wdrożenie systemu SOP-2P na linii A metra w Pradze

System SOP-2P został opracowany, wykonany i wdrożony na linii A metra w Pradze we współpracy Zespołu Trakcji Elektrycznej Politechniki Łódzkiej z firmą Bombardier Transportation ZWUS w Katowicach.

Pulpit sterowniczy w kabinie maszynisty pociągu 8171M

Plan linii metra w Pradze

Zmodernizowany pociąg rosyjski typu 8171M z systemem SOP-2P

Zadania systemu SOP-2P, podstawowe parametry układu transmisyjnego jak i ogólne zasady jego działania są takie same, jak w systemie SOP-2 pracującym w metrze warszawskim. Istnieje cały szereg różnic w rozwiązaniach technicznych poszczególnych modułów obu tych systemów. Różnice te wynikają z warunków technicznych określonych przez metro praskie jak i rozszerzenia realizowanych przez system funkcji.

System SOP-2P współpracuje z czeskim systemem automatycznej jazdy pociągu, którego zadaniem jest zapewnienie zgodnej z planem i energooszczędnej jazdy pociągu, przy znacznym ograniczeniu zakresu czynności wykonywanych przez maszynistów.

Bezpieczeństwo działania systemu osiągnięto przez:

         Wykonanie modułów systemu według zasad fail-safe,

Podwojenie układów przetwarzania danych w urządzeniach nadawczych i odbiorczych, z ciągłym porównywaniem zgodności stanów,

         Automatyczne testowanie wszystkich nadajników wolnych odstępów blokowych,

Konieczność testowania urządzeń odbiorczych po każdej zmianie kabiny maszynisty.

Urządzenia stacjonarne SOP-2P

Urządzenia pojazdowe SOP-2P

    

Urządzenia pojazdowe (odbiorcze) systemu SOP-2P

Przewód transmisyjny systemu SOP-2P ułożony na torze prób elektrowozowni Hostivar metra praskiego

Urządzenia stacjonarne (nadawcze) systemu SOP-2P

Opracowanie i wdrożenie hamowania docelowego pociągów Metropolis w metrze warszawskim

 

    Hamowanie docelowe jest jedną z funkcji systemu automatycznej jazdy pociągu ATO (Automatic Train Operation). Jest to proces automatycznego zatrzymywania pociagu na stacji z założoną dokładnością. Potrzebę automatyzowania fazy hamowania pociągów metra, prócz innych względów, uzasadniają krótkie perony.

Proces hamowania docelowego to:

              przekazanie do urządzeń pojazdowych odległości do punktu zatrzymania,

              Regulacja siły hamowania pociągu według zadanej krzywej hamowania.

Rozmieszczenie punktów charakteryzujących przebieg hamowania docelowego dla pociągu Metropolis

    

Przykładowy przebieg hamowania docelowego pociągu Metropolis na stacji od prędkości 70km/h