Charakterystyka kierunku Transport

Wykształcenie, jakie uzyskuje absolwent kierunku Transport, wynika z interdyscyplinarnego charakteru tego kierunku. Student zapoznaje się z problemami związanymi z logistyką i ekonomią w transporcie, analizą i projektowaniem systemów transportowych, eksploatacją środków technicznych oraz sterowaniem ruchem, wszystko w odniesieniu do transportu drogowego i szynowego. Zdobyta wiedza z zakresu infrastruktury, środków technicznych, sterowania oraz problemów organizacyjnych i ekonomicznych sprawia, że wykształceni w ten sposób specjaliści mogą zasilać wszystkie branże gospodarki, gdzie istnieją problemy przemieszczania ludzi i towarów, są przygotowani do pracy w firmach zajmujących się eksploatacją infrastruktury i pojazdów, ale także w firmach projektowo-konstrukcyjnych oraz instytutach badawczych i naukowych.

Kierunek prowadzony jest wspólnie przez dwa wydziały Politechniki Łódzkiej: Wydział Mechaniczny i Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki. Pierwsze trzy lata studiów jednolitych magisterskich oraz pierwszy stopień studiów dwustopniowych są prowadzone według wspólnego dla obu wydziałów programu. Pozostałe dwa lata studiów jednolitych jak i drugi stopień studiów dwustopniowych prowadzone są według programu wybranej przez studenta specjalności.

Program wspólny obejmuje przedmioty ogólne i podstawowe, do których należą również przedmioty o profilu mechanicznym, takie jak: mechanika techniczna, techniki wytwarzania, teoria mechanizmów, wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji oraz przedmioty przekazujące wiedzę podstawową, niezbędną dla każdego inżyniera, z zakresu grafiki inżynierskiej, informatyki, technologii informatycznych, jak i metrologii, elektrotechniki, automatyki i elektroniki.

Wspólnie dla wszystkich specjalności prowadzone są również zajęcia z przedmiotów kierunkowych, dotyczących zagadnień infrastruktury transportu, inżynierii ruchu, inżynierii środków transportowych w ruchu drogowym i szynowym, systemów i procesów transportowych oraz sterowania w transporcie. Student zapoznaje się również z zagadnieniami logistyki, organizacji i zarządzania, rachunku kosztów, ekonomii i prawa transportowego. Do przedmiotów kierunkowych należą przedmioty o profilu mechanicznym, takie jak silniki spalinowe, napęd hydrokinetyczny i hydrostatyczny oraz o profilu elektrycznym: podstawy napędu, energoelektroniki i trakcji elektrycznej.

Drugi etap nauczania, prowadzony odrębnie na poszczególnych Wydziałach, kształtuje absolwenta jako przyszłego specjalistę. Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki proponuje specjalność „Elektryczny transport szynowy”. Docelowo przewidywane są modyfikacje programowe i zmianę nazwy specjalności na „Elektryczne środki transportu”.

  

Charakterystyka specjalności „Elektryczny transport szynowy”

 

W ramach specjalności „Elektryczny transport szynowy” prowadzonej na Wydziale EEIA, student zdobywa wiedzę z zakresu klasycznej trakcji elektrycznej prądu stałego i przemiennego, a przede wszystkim dotyczącą: sieci i zasilania, pojazdów trakcyjnych, sterowania ruchem kolejowym i komunikacji miejskiej oraz z zakresu nowoczesnej automatyki w odniesieniu do transportu szynowego, tj. automatyki napędu trakcyjnego, automatyki prowadzenia pociągu oraz bezpieczeństwa kolejowych systemów sterowania. W trakcie kształcenia położony jest nacisk na zastosowanie technik komputerowych w modelowaniu i symulacji procesów trakcyjnych i sterowania. Przekazuje się również wiedzę z zakresu systemów teleinformatycznych, urządzeń mikrokomputerowych i sterowników programowalnych, dzięki czemu wykształcenie absolwenta jest bardziej wszechstronne i uniwersalne.

Transport jest ważną i rozwijającą się obecnie dziedziną gospodarki. Szczególnie transport szynowy, ze względu na wieloletnie zaniedbania, absorbować będzie w najbliższych latach duże środki finansowe, wymaga wymiany pokoleniowej pracowników i nowych specjalistów. W związku z planami modernizacji istniejącej sieci kolejowej jak i budowy  odcinków linii dużych prędkości, absolwenci specjalności „Elektryczny transport szynowy” znajdą zatrudnienie w służbach trakcji, automatyki, telekomunikacji i elektroenergetyki kolejowej. Rozwój i modernizacja zbiorowego transportu publicznego w miastach generuje zapotrzebowanie na specjalistów, których zatrudnią miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne. Absolwenci znajdą ponadto zatrudnienie w firmach produkujących aparaturę trakcyjną, aparaturę dla potrzeb energetyki trakcyjnej, urządzenia sterowania i automatyki dla potrzeb infrastruktury i pojazdów szynowych oraz w biurach projektowo-konstrukcyjnych.

Szerokie możliwości zatrudnienia wynikają z jednej strony z dużej uniwersalności zdobytej wiedzy, a z drugiej ogromnych zadań i zapotrzebowania na nowocześnie wykształconych specjalistów.

  

Program specjalności „Elektryczny transport szynowy” na jednolitych studiach magisterskich

 

W ramach wspólnego programu dla kierunku Transport na Wydziale EEIA prowadzone są zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe z następujących przedmiotów:

-         Informatyka

-         Komputerowe wspomaganie projektowania

-         Elektrotechnika

-         Automatyka

-         Elektronika

-         Podstawy napędu elektrycznego

-         Podstawy energoelektroniki

-         Podstawy trakcji elektrycznej

-         Elektryczne środki transportu

-         Praca przejściowa (dla studentów Wydz. EEIA).

 

Zajęcia na specjalności obejmują semestry VII - X. Semestr X poświęcony jest wykonywaniu pracy magisterskiej. Zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe w ramach specjalności są prowadzone z następujących przedmiotów:

 

-         Sieci i zasilanie  trakcji elektrycznej............................... (45w, 30l)

-         Systemy sterowania ruchem kolejowym.......................... (30w, 15p)

-         Pojazdy elektryczne...................................................... (30w, 15l)

-         Automatyka prowadzenia pociągu................................... (30w, 30l)

-         Modelowanie komputerowe............................................ (30w, 30l)

-         Komunikacja miejska.......................................................... (30w)

-         Symulacja procesów trakcyjnych..................................... (15w, 30l)

-         Urządzenia mikroprocesorowe........................................ (30w, 30l)

-         Kompatybilność elektromagnetyczna..................................... (15w)

-         Sterowniki programowalne............................................. (30w, 30l)

-         Diagnostyka i niezawodność.......................................... (15w, 15l)

-         Automatyka napędu trakcyjnego..................................... (30w, 30l)

-         Praca przejściowa II............................................................ (75p)

-         Seminarium dyplomowe........................................................ (30s)

  

Program specjalności „Elektryczny transport szynowy” na dwustopniowych studiach stacjonarnych

 

W ramach wspólnego programu dla I stopnia kierunku Transport na Wydziale EEIA są prowadzone zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe z następujących przedmiotów:

-         Technologie informacyjne

-         Informatyka

-         Komputerowe wspomaganie projektowania

-         Elektrotechnika

-         Automatyka

-         Elektronika

-         Podstawy napędu elektrycznego

-         Podstawy energoelektroniki

-         Podstawy trakcji elektrycznej

-         Elektryczne środki transportu

-         Sterowanie ruchem kolejowym

-         Seminarium dyplomowe (dla studentów wykonujących pracę inżynierską na Wydz. EEIA).

 

Zajęcia na specjalności „Elektryczny transport szynowy” (II stopień) trwają trzy semestry. W ostatnim III semestrze program obejmuje wykonanie pracy magisterskiej oraz  60 godzin przedmiotu obieralnego. Zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe w ramach II stopnia studiów są prowadzone z następujących przedmiotów:

 

-         Metody matematyczne w transporcie.......................................(30w)

-         Sterowanie i zarządzanie w systemach transportowych..............(30w)

-         Niezawodność i bezpieczeństwo systemów...............................(30w)

-         Modelowanie procesów transportowych....................................(30w)

-         Mechanika stosowana............................................................(30w)

-         Systemy teleinformatyczne....................................................(30w)

-         Sieci i zasilanie trakcji elektrycznej...................................(45w, 30l)

-         Modelowanie układów elektrycznych..................................(30w, 30l)

-         Pojazdy elektryczne szynowe...........................................(30w, 15l)

-         Urządzenia mikrokomputerowe.........................................(15w, 30l)

-         Praca przejściowa I...............................................................(30p)

-         Ochrona środowiska..............................................................(30w)

-         Komunikacja miejska............................................................(30w)

-         Bezpieczeństwo kolejowych systemów sterowania..............(30w, 15c)

-         Sterowniki programowalne..............................................(15w, 45p)

-         Systemy hamowania.............................................................(30w)

-         Automatyka prowadzenia pociągu.....................................(30w, 30l)

-         Praca przejściowa II..............................................................(60p)

-         Informatyka w transporcie (obieralny)...............................(30w, 30l)

-         Elektrotechnika i elektronika samochodowa (obieralny)........(30w, 30l)

-         Seminarium dyplomowe......................................................... (30s)

 

Informacje w nawiasach:

w – wykłady, c –ćwiczenia, l – laboratoria, p – projektowanie, s – seminarium.

 

Charakterystyki wybranych przedmiotów:

 Sieci i zasilanie

 

 

Górna sieć trakcyjna na szlaku kolejowym

 

Schemat prostownika trakcyjnego 110/3 kV

W ramach przedmiotu omawiane są:

  • podstacje trakcyjne – schematy, rozwiązania, sposoby zasilania,

  • zasilanie i sekcjonowanie sieci kolejowej i tramwajowej,

  • klasyczne i symulacyjne metody określania parametrów układów zasilania,

  • budowa sieci jezdnych i sieci powrotnej, prądy błądzące, ochrona przed korozją elektrolityczną,

  • współpraca odbieraka prądu z siecią trakcyjną,

  • konstrukcja sieci przeznaczonych do dużych prędkości jazdy.

 

Szafa prostownikowa podstacji trakcyjnej

 

Pojazdy elektryczne

 

Pulpit maszynisty w lokomotywie EU-07

 

 

 

W ramach przedmiotu omawiane będą:

  • budowa zasadniczych zespołów mechanicznych pojazdów trakcyjnych,

  • układy hamulcowe,

  • obwody elektryczne pojazdów trakcyjnych – obwód główny, obwody rozrządcze, obwody pomocnicze,

  • aparatura wysokiego i niskiego napięcia,

  • podstawowe problemy eksploatacji pojazdów szynowych.

 

Wyłącznik szybki 3 kV lokomotywy ET-42

 

 

 

 

Przedział wysokiego napięcia w lokomotywie ET-42

 

Systemy sterowania ruchem kolejowym

 

 

 Symulacja układu sterowania stacyjnym semaforem wjazdowym

 

 

 

 

 

W ramach przedmiotu omawiane są:

  • ogólne zasady prowadzenia ruchu pociągów na linii,

  • sygnalizacja kolejowa,

  • prowadzenie ruchu na szlaku – blokady półsamoczynne i samoczynne,

  • prowadzenie ruchu na stacjach,

  • kontrola zajętości toru – obwody torowe, liczniki osi,

  • samoczynna sygnalizacja przejazdowa.

Bezzłączowy obwód torowy SOT-1 do kontroli stanu zajętości toru

 

 Układ torów i sygnalizatorów stacyjnych

  

Automatyka napędu trakcyjnego

 

 

Tramwaj z prototypowym napędem asynchronicznym opracowanym w Łodzi

 

Rozruch i zwykłe hamowanie elektrodynamiczne tramwaju z napędem asynchronicznym

Przedmiot dotyczy zasad sterowania momentem napędowym w napędzie trakcyjnym z silnikami elektrycznymi. Zapoznaje z :

  • właściwościami silników trakcyjnych i przekształtników energoelektronicznych stosowanych w napędach trakcyjnych,

  • schematami blokowymi trakcyjnych układów napędowych z silnikami prądu stałego i silnikami asynchronicznymi sterowanymi skalarnie i wektorowo,

  • układami sterowania momentem i prądem silników,

  • pracą napędu trakcyjnego w warunkach osłabiania  strumienia wzbudzenia,

  • układami zapobiegania blokowaniu kół w czasie hamowania i przyspieszania pojazdu,

  • możliwością zwrotu energii elektrycznej do sieci przy hamowaniu pojazdu.

 

 

 

 

 

 

Układ sterowania wektorowego w asynchronicznym napędzie tramwajowym

 

Automatyka prowadzenia pociągu

 

 

System SOP w metrze warszawskim – pulpit maszynisty i odbiornik pojazdowy w pociągu Metropolis metra warszawskiego

 

 

W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:

  • punktowe urządzenia przekazywania informacji z toru do pojazdu,

  • samoczynne hamowanie pociągu przed semaforem,

  • zadania, podział i struktura systemów automatycznego prowadzenia pociągu,

  • charakterystyki obwodów i metod transmisji informacji z toru do pojazdu,

  • modulacja i kodowanie,

  • systemy automatycznego ograniczania prędkości dla linii kolejowych i metra,

  • przykładowe systemy automatycznego prowadzenia pociągu: SOP, EBICAB, TVM (dla linii TGV), LZB (koleje niemieckie)

 

Struktura systemu automatycznego ograniczania prędkości SOP dla linii metra