Charakterystyka kierunku Transport |
||||||||||||||
Wykształcenie, jakie uzyskuje absolwent kierunku Transport, wynika z interdyscyplinarnego charakteru tego kierunku. Student zapoznaje się z problemami związanymi z logistyką i ekonomią w transporcie, analizą i projektowaniem systemów transportowych, eksploatacją środków technicznych oraz sterowaniem ruchem, wszystko w odniesieniu do transportu drogowego i szynowego. Zdobyta wiedza z zakresu infrastruktury, środków technicznych, sterowania oraz problemów organizacyjnych i ekonomicznych sprawia, że wykształceni w ten sposób specjaliści mogą zasilać wszystkie branże gospodarki, gdzie istnieją problemy przemieszczania ludzi i towarów, są przygotowani do pracy w firmach zajmujących się eksploatacją infrastruktury i pojazdów, ale także w firmach projektowo-konstrukcyjnych oraz instytutach badawczych i naukowych. Kierunek prowadzony jest wspólnie przez dwa wydziały Politechniki Łódzkiej: Wydział Mechaniczny i Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki. Pierwsze trzy lata studiów jednolitych magisterskich oraz pierwszy stopień studiów dwustopniowych są prowadzone według wspólnego dla obu wydziałów programu. Pozostałe dwa lata studiów jednolitych jak i drugi stopień studiów dwustopniowych prowadzone są według programu wybranej przez studenta specjalności. Program wspólny obejmuje przedmioty ogólne i podstawowe, do których należą również przedmioty o profilu mechanicznym, takie jak: mechanika techniczna, techniki wytwarzania, teoria mechanizmów, wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji oraz przedmioty przekazujące wiedzę podstawową, niezbędną dla każdego inżyniera, z zakresu grafiki inżynierskiej, informatyki, technologii informatycznych, jak i metrologii, elektrotechniki, automatyki i elektroniki. Wspólnie dla wszystkich specjalności prowadzone są również zajęcia z przedmiotów kierunkowych, dotyczących zagadnień infrastruktury transportu, inżynierii ruchu, inżynierii środków transportowych w ruchu drogowym i szynowym, systemów i procesów transportowych oraz sterowania w transporcie. Student zapoznaje się również z zagadnieniami logistyki, organizacji i zarządzania, rachunku kosztów, ekonomii i prawa transportowego. Do przedmiotów kierunkowych należą przedmioty o profilu mechanicznym, takie jak silniki spalinowe, napęd hydrokinetyczny i hydrostatyczny oraz o profilu elektrycznym: podstawy napędu, energoelektroniki i trakcji elektrycznej. Drugi etap nauczania, prowadzony odrębnie na poszczególnych Wydziałach, kształtuje absolwenta jako przyszłego specjalistę. Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki proponuje specjalność „Elektryczny transport szynowy”. Docelowo przewidywane są modyfikacje programowe i zmianę nazwy specjalności na „Elektryczne środki transportu”.
Charakterystyka specjalności „Elektryczny transport szynowy”
W ramach specjalności „Elektryczny transport szynowy” prowadzonej na Wydziale EEIA, student zdobywa wiedzę z zakresu klasycznej trakcji elektrycznej prądu stałego i przemiennego, a przede wszystkim dotyczącą: sieci i zasilania, pojazdów trakcyjnych, sterowania ruchem kolejowym i komunikacji miejskiej oraz z zakresu nowoczesnej automatyki w odniesieniu do transportu szynowego, tj. automatyki napędu trakcyjnego, automatyki prowadzenia pociągu oraz bezpieczeństwa kolejowych systemów sterowania. W trakcie kształcenia położony jest nacisk na zastosowanie technik komputerowych w modelowaniu i symulacji procesów trakcyjnych i sterowania. Przekazuje się również wiedzę z zakresu systemów teleinformatycznych, urządzeń mikrokomputerowych i sterowników programowalnych, dzięki czemu wykształcenie absolwenta jest bardziej wszechstronne i uniwersalne. Transport jest ważną i rozwijającą się obecnie dziedziną gospodarki. Szczególnie transport szynowy, ze względu na wieloletnie zaniedbania, absorbować będzie w najbliższych latach duże środki finansowe, wymaga wymiany pokoleniowej pracowników i nowych specjalistów. W związku z planami modernizacji istniejącej sieci kolejowej jak i budowy odcinków linii dużych prędkości, absolwenci specjalności „Elektryczny transport szynowy” znajdą zatrudnienie w służbach trakcji, automatyki, telekomunikacji i elektroenergetyki kolejowej. Rozwój i modernizacja zbiorowego transportu publicznego w miastach generuje zapotrzebowanie na specjalistów, których zatrudnią miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne. Absolwenci znajdą ponadto zatrudnienie w firmach produkujących aparaturę trakcyjną, aparaturę dla potrzeb energetyki trakcyjnej, urządzenia sterowania i automatyki dla potrzeb infrastruktury i pojazdów szynowych oraz w biurach projektowo-konstrukcyjnych. Szerokie możliwości zatrudnienia wynikają z jednej strony z dużej uniwersalności zdobytej wiedzy, a z drugiej ogromnych zadań i zapotrzebowania na nowocześnie wykształconych specjalistów.
Program specjalności „Elektryczny transport szynowy” na jednolitych studiach magisterskich
W ramach wspólnego programu dla kierunku Transport na Wydziale EEIA prowadzone są zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe z następujących przedmiotów: - Informatyka - Komputerowe wspomaganie projektowania - Elektrotechnika - Automatyka - Elektronika - Podstawy napędu elektrycznego - Podstawy energoelektroniki - Podstawy trakcji elektrycznej - Elektryczne środki transportu - Praca przejściowa (dla studentów Wydz. EEIA).
Zajęcia na specjalności obejmują semestry VII - X. Semestr X poświęcony jest wykonywaniu pracy magisterskiej. Zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe w ramach specjalności są prowadzone z następujących przedmiotów:
- Sieci i zasilanie trakcji elektrycznej............................... (45w, 30l) - Systemy sterowania ruchem kolejowym.......................... (30w, 15p) - Pojazdy elektryczne...................................................... (30w, 15l) - Automatyka prowadzenia pociągu................................... (30w, 30l) - Modelowanie komputerowe............................................ (30w, 30l) - Komunikacja miejska.......................................................... (30w) - Symulacja procesów trakcyjnych..................................... (15w, 30l) - Urządzenia mikroprocesorowe........................................ (30w, 30l) - Kompatybilność elektromagnetyczna..................................... (15w) - Sterowniki programowalne............................................. (30w, 30l) - Diagnostyka i niezawodność.......................................... (15w, 15l) - Automatyka napędu trakcyjnego..................................... (30w, 30l) - Praca przejściowa II............................................................ (75p) - Seminarium dyplomowe........................................................ (30s)
Program specjalności „Elektryczny transport szynowy” na dwustopniowych studiach stacjonarnych
W ramach wspólnego programu dla I stopnia kierunku Transport na Wydziale EEIA są prowadzone zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe z następujących przedmiotów: - Technologie informacyjne - Informatyka - Komputerowe wspomaganie projektowania - Elektrotechnika - Automatyka - Elektronika - Podstawy napędu elektrycznego - Podstawy energoelektroniki - Podstawy trakcji elektrycznej - Elektryczne środki transportu - Sterowanie ruchem kolejowym - Seminarium dyplomowe (dla studentów wykonujących pracę inżynierską na Wydz. EEIA).
Zajęcia na specjalności „Elektryczny transport szynowy” (II stopień) trwają trzy semestry. W ostatnim III semestrze program obejmuje wykonanie pracy magisterskiej oraz 60 godzin przedmiotu obieralnego. Zajęcia wykładowe, laboratoryjne i ćwiczeniowe w ramach II stopnia studiów są prowadzone z następujących przedmiotów:
- Metody matematyczne w transporcie.......................................(30w) - Sterowanie i zarządzanie w systemach transportowych..............(30w) - Niezawodność i bezpieczeństwo systemów...............................(30w) - Modelowanie procesów transportowych....................................(30w) - Mechanika stosowana............................................................(30w) - Systemy teleinformatyczne....................................................(30w) - Sieci i zasilanie trakcji elektrycznej...................................(45w, 30l) - Modelowanie układów elektrycznych..................................(30w, 30l) - Pojazdy elektryczne szynowe...........................................(30w, 15l) - Urządzenia mikrokomputerowe.........................................(15w, 30l) - Praca przejściowa I...............................................................(30p) - Ochrona środowiska..............................................................(30w) - Komunikacja miejska............................................................(30w) - Bezpieczeństwo kolejowych systemów sterowania..............(30w, 15c) - Sterowniki programowalne..............................................(15w, 45p) - Systemy hamowania.............................................................(30w) - Automatyka prowadzenia pociągu.....................................(30w, 30l) - Praca przejściowa II..............................................................(60p) - Informatyka w transporcie (obieralny)...............................(30w, 30l) - Elektrotechnika i elektronika samochodowa (obieralny)........(30w, 30l) - Seminarium dyplomowe......................................................... (30s) |
||||||||||||||
Informacje w nawiasach: w – wykłady, c –ćwiczenia, l – laboratoria, p – projektowanie, s – seminarium.
Charakterystyki wybranych przedmiotów: Sieci i zasilanie
Pojazdy elektryczne
Systemy sterowania ruchem kolejowym
Automatyka napędu trakcyjnego
Automatyka prowadzenia pociągu
|