ZARYS HISTORII ZAKŁADU TRANSPORTU I PRZETWARZANIA ENERGII
Tradycje Zakładu sięgają roku 1945, kiedy to utworzona została w Politechnice
Łódzkiej Katedra Kolei i Napędu Elektrycznego. Katedra korzystała początkowo
Od 1 września 1970 roku następuje zmiana struktury organizacyjnej Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej. Powstaje Instytut Elektroenergetyki, w skład którego wchodzi Katedra Kolei Elektrycznych zmieniając nazwę na Zespół Trakcji Elektrycznej. Kierownikiem Zespołu pozostał prof. dr inż. Czesław Jaworski. Profesor pracował do 1976 roku, kiedy to po ukończeniu 70 roku życia przeszedł na emeryturę.
W 1972 r z inspiracji prof. Czesława Jaworskiego została powołana przy
Zespole Trakcji Elektrycznej pracownia naukowo-badawcza Centralnego Ośrodka
Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa w Warszawie. Pierwszym kierownikiem pracowni
został doc. dr inż. Henryk Karbowiak. Pracownia zajmowała
W tym
okresie kadrę naukowo-dydaktyczną i inżynieryjną Zespołu stanowili: Ważniejsze wdrożenia przemysłowe w
latach 1976-2001
·
System ATP (Automatic
Train Protection) SOP-2 zapewniający bezpieczną
jazdę pociągów metra, wdrożony na linii metra w Warszawie. System
został opracowany w PŁ i wdrożony we współpracy z firmą Adtranz ZWUS ·
System hamowania
docelowego pociągów rosyjskich typu 81 wdrożony na linii metra w Warszawie.
Projekt realizował jedną z funkcji automatycznej jazdy pociągu ATO (Automatic
Train Operation). System został opracowany · System hamowania docelowego pociągów typu Metropolis wdrożony na linii metra w Warszawie. System został opracowany i wdrożony we współpracy z firmą Alstom Konstal Chorzów (2002). Po przejściu profesora Henryka Karbowiaka na emeryturę od 1 października 2001 roku funkcję kierownika Zespołu Trakcji Elektrycznej pełniła dr inż. Katarzyna Bergiel.
Dr inż. Katarzyna
Bergiel w swojej działalności skupiła się na uporządkowaniu spraw
dydaktycznych Zespołu. Momentem przełomowym dla Zespołu Trakcji Elektrycznej
w tym okresie, było podjęcie przez Wydział Elektrotechniki Ważniejsze wdrożenia przemysłowe w latach 2001-2008
· System ATP (Automatic Train Protection) SOP-2P zapewniający bezpieczną jazdę pociągów metra, wdrożony na linii A metra w Pradze (Czechy). System został opracowany i wdrożony we współpracy z firmą Bombardier Transportation ZWUS w Katowicach oraz AŽD Praha (2005). · System bezobsługowego zawracania pociągów metra na stacji końcowej, wdrożony na linii A metra w Pradze (Czechy). System został opracowane i wdrożony we współpracy z firmą Bombardier Transportation ZWUS w Katowicach oraz AŽD Praha (2005). Od 1
grudnia 2006 roku Zespół Trakcji Elektrycznej został wzmocniony kadrowo przez
dr hab. inż. Jana Anuszczyka, profesora
nadzwyczajnego PŁ. Decyzją Rady Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki
Informatyki i Automatyki z dnia 2 lipca 2008 roku został powołany Zakład
Trakcji Elektrycznej, którego kierownictwo powierzono dr hab.
Janowi Anuszczykowi. W wyniku rozszerzenia działalności
naukowo-badawczej i dydaktycznej Zakładu w 2009 roku zostaje
Aktualnie skład zespołu badawczego Zakładu Transportu i
Przetwarzania Energii jest następujący: adiunkci – dr inż. Sławomir Barański,
dr inż. Piotr Błaszczyk, Aktualna współpraca z przemysłem
· Opracowanie i wdrożenie systemu ATP SOP-2W dla 1 linii metra w Warszawie. Praca realizowana we współpracy z firmami Bombardier Transportation ZWUS, Siemens, Newag (2011 -2013). ·
Opracowanie i wdrażanie
systemu ATP SOP-3 dla budowanej 2 linii metra · Opracowanie komputerowego systemu sterowania ruchem kolejowym dla linii o małym natężeniu ruchu. Praca realizowana we współpracy z firmą Elester-PKP Łodź (od 2010). · Opracowanie i wdrożenie innowacyjnych układów sterowania pojazdem komunikacji miejskiej z napędem asynchronicznym. We współpracy z firmą Enika Łódź (2012-2014). Inne obszary
prac naukowo-badawczych
· Transmisja informacji między torem a pojazdem trakcyjnym dla potrzeb systemów sterowania ATP i ATC (Automatic Train Protection, Automatic Train Control). · Modelowanie, symulacja i próby testowe napędów trakcyjnych. · Badania dokładności i jakości hamowania pociągów metra dla różnych rozwiązań napędów trakcyjnych. · Diagnostyka i optymalizacja układów transportowych. · Monitoring i diagnostyka elektrowni wiatrowych.
Opracował: Prof. dr hab. inż. Jan Anuszczyk (Na podstawie materiałów archiwalnych oraz bieżących) 2014, pażdziernik |