|
||||||
|
||||||
Witamy na stronie projektu EU-Asia Collaboration for aCcessible
Education in Smart Power Systems |
||||||
|
||||||
|
eACCESS jest projektem
służącym budowaniu potencjału w dziedzinie szkolnictwa
wyższego (CBHE). Jest finansowany z programu Unii Europejskiej (UE)
Erasmus + w celu wspierania działań w dziedzinie edukacji,
szkoleń, młodzieży i sportu. Projekt ten wspiera
modernizację, dostępność i umiędzynarodowienie
szkolnictwa wyższego na uniwersytetach partnerskich w Azji w zakresie
Smart Power Engineering. Projekty CBHE finansowane przez UE
mają na celu zachęcanie do współpracy między UE a
uniwersytetami partnerskimi w zakresie poprawy jakości szkolnictwa
wyższego, opracowywania i rozwoju nowych programów edukacyjnych oraz
modernizacji systemów szkolnictwa wyższego. Cel ten zostanie osiągnięty
w ramach projektu eACCESS poprzez dzielenie
się innowacyjnymi praktykami nauczania i uczenia się w szkolnictwie
wyższym (HE) oraz budowanie potencjału dzięki
najnowocześniejszej technologii i wiedzy w zakresie inteligentnej
energetyki. Konsorcjum trzech partnerów z Europy i pięciu z Azji
otrzymało łączne dofinansowanie projektu w wysokości
prawie 1 miliona euro w ramach konkursu Erasmus + Key
Action 2. W ciągu 3 lat projektu konsorcjum opracuje i będzie
wdrażać u azjatyckich partnerów nowoczesne programy studiów z
zakresu Smart Power Engineering poprzez stworzenie nowych obiektów
laboratoryjnych i przedmiotów a także innowacyjnej internetowej
platformy nauczania. Projekt pojawia się w czasie,
gdy wiele krajów Azji Południowo-Wschodniej przechodzi szybką
rewolucję przemysłową i procesy industrializacji. Powoduje to
wzrost zapotrzebowania na energię, w szczególności energię
elektryczną. Pozyskanie taniego, bezpiecznego i niezawodnego
źródła energii elektrycznej ma kluczowe znaczenie dla dalszego
rozwoju gospodarczego. Oczekuje się, że
instytucje szkolnictwa wyższego będą kształcić
personel techniczny, inżynierów, ekspertów i opiekunów, którzy
będą w stanie projektować, utrzymywać i dalej
rozwijać zaawansowane rozwiązania techniczne, a także
szkolić kolejne zasoby kadrowe, takie jak technicy i menedżerowie,
którzy będą gotowi do pracy i gotowy na efektywnie wykorzystanie
nowoczesnych technologii energetycznych. Obecnie, przedmioty mające
kluczowe znaczenie dla efektywnego kształcenia inżynierów
elektroenergetyki, nie są dostępne na uniwersytetach partnerskich
projektu, a treść bieżących zajęć i mechanizm
realizacji nie spełniają oczekiwań i wyzwań studentów
związanych z transformacją energetyki. Dostęp do wiedzy i
doświadczenie w nauczaniu przedmiotów zaawansowanych technologicznie
jest warunkiem podstawowym. Taką wiedzę i umiejętności
dydaktyczne posiadają uniwersytety UE, które od lat są
zaangażowane w transformację europejskiej energetyki. Projekt eACCESS
ma na celu modernizację podejścia szkolnictwa wyższego na
azjatyckich uniwersytetach partnerskich w celu poprawy poziomu edukacji w
zakresie inteligentnej energetyki. Pozwoli to na znaczące zmniejszenie
deficytu umiejętności w obszarze zastosowań energetyki w
krajach partnerskich. Ponadto w ramach projektu powstaną 4 zaawansowane
laboratoria zajmujące się urządzeniami i sieciami wysokiego
napięcia (WN), elastycznymi sieciami przesyłowymi (FTG),
inteligentną siecią dystrybucyjną (SG), urządzeniami
energoelektronicznymi (PED), które umożliwią wykształcenie
elektryków nowej generacji, wysoko wykwalifikowanych i obeznanych z nowymi
technologiami, gotowych do wdrożenia tych rozwiązań w
lokalnych sektorach energetycznych. |
|
||||
Partnerzy
w projekcie eACCESS oraz ich role: |
Lodz University of Technology (Poland) |
Kantipur Engineering College
(Nepal) |
|
|||
University of the West of Scotland (Scotland) |
Pokhara University (Nepal) |
|||||
Aristotle University of Thessaloniki (Greece) |
Royal University of Bhutan (Bhutan) |
|||||
Soegijapranata Catholic University (Indonesia) |
Atma Jaya Catholic University of Indonesia
(Indonesia) |
|||||
|
|
|
||||
Cele i struktura projektu eACCESS: |
Projekt
eACCESS wypełni deficyt wiedzy i
umiejętności w obszarze nowoczesnych systemów elektroenergetycznych
wybranych krajów poprzez rozpowszechnianie wiedzy, rozwój
umiejętności i budowanie potencjału. Kraje te stoją przed
wyzwaniami w zakresie pokrycia rosnącego zapotrzebowania na energię
z powodu braku przywództwa, wiedzy i możliwości rozwoju
umiejętności osobistych w tym regionie. eACCESS
skupi się głównie na tych wyzwaniach i zaoferuje wymagane
rozwiązania poprzez współpracę z lokalnymi uniwersytetami w
celu umożliwienia budowania potencjału w sektorze szkolnictwa
wyższego. Realizacja
projektu eACCESS przyniesie również
korzyści lokalnym firmom energetycznym, które uzyskają dostęp
do nowej, dobrze wykształconej kadry inżynierskiej, będą
mogły podjąć współpracę badawczą z lokalnymi uniwersytetami
w zakresie wdrażania nowych rozwiązań i stosowania nowych
technologii w obszarze elektroenergetyki. Budowanie
potencjału dydaktycznego w ramach projektu będzie w ramach trzech
filarów przedstawionych na poniższym rysunku: Filar 1 – Opracowanie programów
nauczania: Modernizacja
i realizacja programów studiów licencjackich i magisterskich w zakresie
elektroenergetyki polegająca na przygotowaniu co najmniej 6 kursów dla
studiów magisterskich i 8 kursów dla studiów licencjackich w oparciu o
istniejący program przedmiotów z uczelni partnerskich z UE oraz z
uniwersytetów azjatyckich. Treść obejmie szerokie spektrum dziedzin
od inżynierii (techniki wysokonapięciowe w energetyce, nowoczesna
energetyka, zastosowania ICT do sieci energetycznych), po zarządzanie i
ekonomię uwzględniającą kwestie środowiskowe i
wdrażanie podejścia zrównoważonego rozwoju. Pillar 2 – Rozwój internetowej platformy
nauczania: Powstająca
platforma internetowa będzie zawierała innowacyjne mechanizmy
nauczania dla tradycyjnej pracy w klasie, a także praktyczne
ćwiczenia laboratoryjne, które mogą obejmować pedagogikę
wspomaganą wideo, komunikację w trybie peer-to-peer, pracę zespołową oraz nowe metody
oceny postępów uczniów i zbierania informacji zwrotnych. Platforma
pozwoli uczelniom partnerskim na rekrutację studentów z odległych
lokalizacji, którzy fizycznie nie mogą uczęszczać na
zajęcia, poszerzając dostęp do wiedzy dla przyszłych
inżynierów energetyki. Filar 3 - Rozwój infrastruktury: W
ramach projektu eACCESS powstają cztery typy
fizycznych obiektów laboratoryjnych:: I.
Laboratorium technik wysokonapięciowych (eACCESS-HVL)
zlokalizowane w Kantipur Engineering College
(Nepal) II.
Laboratorium odnawialnych
źródeł energii oraz inteligentnych sieci rozdzielczych (eACCESS-SGL) zalokalizowane w Royal University of Bhutan (Bhutan) III.
The
power system computer simulation laboratory (eACCESS-CSL)
zlokalizowane w Atma Jaya
Catholic University of Indonesia (Indonesia) IV.
Laboratorium energoelektroniczne (eACCESS-PEL) zlokalizowane w Soegijapranata Catholic University (Indonesia) Te
nowoczesne laboratoria fizyczne stwarzają doskonałą
okazję do realizacji praktycznych doświadczeń zarówno dla
studentów, naukowców odbywających studia doktoranckie, jak i dla
profesjonalnej kadry z firm energetycznych uczestniczących w
uzupełniających szkoleniach organizowanych na uczelniach. Struktura projektu eACCESS i pakiety robocze: Projekt
eACCESS został podzielony na
7 pakietów roboczych (WP), które będą realizowane przez 36
miesięcy: |
|
||||
Rola Politechniki Łódzkiej w projekcie: |
Instytut Elektroenergetyki
Politechniki Łódzkiej pełni kluczową rolę merytoryczną
i organizacyjną w procesie realizacji projektu eACCESS.
Po raz pierwszy w historii naszej uczelni i jako jedna z niewielu uczelni
polskich staliśmy się koordynatorem ważnego europejskiego
projektu edukacyjnego realizowanego w ramach programu Erasmus CBHE. Oprócz koordynacji wdrożenia
projektu, Instytut Elektroenergetyki PŁ odpowiada za modernizację
infrastruktury laboratoryjnej w uczelniach partnerskich uczestnicząc w
procesie projektowania, budowy i szkolenia kadr przeznaczonych do obsługi
laboratoriów, prowadzenia zajęć dydaktycznych i laboratoryjnych. W
ramach tej inicjatywy zrealizowane zostaną od podstaw laboratoria
techniki wysokich napięć (KEC, Nepal), laboratorium automatyki
zabezpieczeniowej (RUB, Butan), komputerowe laboratorium systemów
elektroenergetycznych (ATM, Indonezja) oraz gruntownie zmodernizowane
zostanie laboratorium energetyki odnawialnej (SCU, Indonezja). Ponadto
Instytut Elektroenergetyki PŁ współpracuje z Aristotle
University of Thessaloniki (Greece), przy
modernizacji programów nauczania przedmiotów kierunkowych (PU, RUB, ATM,
SCU), budowy nowych kierunków kształcenia na poziomie studiów
inżynierskich i magisterskich (KEC). Główny koordynator projektu,
dr inż. Tomasz Siewierski, adiunkt i wieloletni pracownik Instytutu Elektroenergetyki
PŁ tak streścił najważniejsze cele projektu: „W obliczu zmian klimatycznych, nowej polityki
ekologicznej wdrażanej nie tylko w Europie, ale na całym
świecie, funkcjonowanie sektora elektroenergetycznego w formule
„business as usual” nie jest już po prostu
możliwe. Polska jest obecnie w okresie transformacji technologicznej
sektora energetycznego i może oraz powinna podzielić się
swoimi doświadczeniami i wdrażanymi koncepcjami socjalnie i
ekonomicznie akceptowalnej „zielonej rewolucji” z państwami
rozwijającymi się, które ciągle wahają się czy
mogą tą drogą kroczyć w przyszłości. Doskonale
wykształcone kadry techniczne, otwarte na innowacje i świadome
ekologicznych skutków postępu technologicznego, są warunkiem
koniecznym przeprowadzenia reform sektora elektroenergetycznego. Modernizacja
programów studiów, podnoszenie kwalifikacji kadr akademickich i wprowadzenie
nowych metod nauczania, poprawa wyposażenia laboratoriów w
profesjonalną aparaturę, jest pierwszym krokiem do wykształcenia
inżynierów energetyków zdolnych do funkcjonowania w interdyscyplinarnych
projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowanych do efektywnego
funkcjonowania w nowej energetycznej rzeczywistości technicznej i
ekonomicznej”. We wdrożeniu projektu
koordynatora dr Tomasz Siewierskiego wspomagają dr hab. inż. Tomasz
Piotrowski nadzorujący modernizację infrastruktury laboratoryjnej i
mgr inż. Hubert Białas, który zajmuje się sprawami organizacyjnymi
i promocją projektu. „Tworzymy razem z kolegami z uczelni partnerskich
mały zespół wdrożeniowy, który na co dzień musi
zmierzać się trudnościami związanymi z
odmiennością kulturową, trudnościami komunikacyjnymi i pracą
zdalną w czasach pandemii, ale skutecznie przy wsparciu władz
Instytutu Elektroenergetyki realizujemy kolejne zadania i osiągamy
postawione cele. Przed nami pozostało jeszcze dużo pracy i z
pewnością wiele trudności i przeszkód, ale jesteśmy
zdeterminowani tak jak nasi koledzy w uczelniach partnerskich, aby
osiągnąć zamierzony cel, którym jest podniesienie poziomu
kształcenia i doskonałe przygotowanie kadry inżynierskiej
energetyków w krajach Azji Południowo-Wschodniej do transformacji
sektora elektroenergetycznego zgodnie z zasadami zrównoważonego
rozwoju.” dr inż.
Tomasz Siewierski |
|
||||
|
|
|
||||
Informacje kontaktowe: |
Kontakt lokalny: |
eACCESS@uws.ac.uk |
|
|||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
info@eaccess-edu.eu |
|
|||
Project Team |
Position |
Names |
Email |
Project role |
||
|
PhD. Eeng,
Senior, Lecturer |
Dr Tomasz
Siewierski |
tomasz.siewierski@p.lodz.pl |
Project Manager, Teacher |
||
|
Lecturer |
Dr Tomasz
Piotrowski |
tomasz.piotrowski@p.lodz.pl |
Project Manager, Teacher |
||
|
Lecturer |
MSc Eng. Hubert Białas |
hubert.bialas@dokt.p.lodz.pl |
Tearcher |
||
|
||||||
Project number:
610041-EPP-1-2019-1-PL-EPPKA2-CBHE-JP |
||||||
|
The European Commission's support for the production
of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which
reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held
responsible for any use which may be made of the information contained
therein. |
|||||
Visit counter: |
||||||